Het Actieplan van Rotary

DE BETROKKENHEID
VAN DE deelnemers
VERGROTEN

EEN GESPREK MET
ISAAC B. OWOLABI

‘We moet alles
in het werk stellen
om te zeggen
“We zijn blij
dat je er bent.
Je bent belangrijk
voor ons.”’

Bekijk wat uw club kan doen op

Q. Wat bedoelen we precies met ‘de betrokkenheid van
     de deelnemers’ vergroten?

ISAAC: Simpel gezegd: we vergroten de betrokkenheid van de deelnemers wanneer we mensen ontmoeten waar ze zijn, in plaats van ervan uit te gaan dat ze wel een manier vinden om zich aan te passen. Het gaat veel verder dan zeggen ‘Kom binnen! Je bent welkom!’. De deelnemers centraal stellen, is veel proactiever.

Q. Waarom is dit zo'n belangrijk onderdeel
     van het Actieplan?

ISAAC: Rotary heeft me veel kansen geboden om betrokken te raken, nieuwe vaardigheden te leren en leiding te geven. Maar ik heb ook veel mensen ontmoet die het gevoel hebben dat er voor hen geen plaats is binnen Rotary. En we weten dat we een uitdaging hebben op het vlak van ledenbehoud. Daarom is het belangrijk dat we ons inspannen om deelnemers te engageren. Als deelnemers geen ervaringen vinden die persoonlijk en professioneel relevant zijn, als ze zich niet gezien voelen als individuen, gaan ze ergens anders heen – en ze hebben keuze te over…

Q. Waarom hebben we het over deelnemers
     in plaats van over Rotariërs?

ISAAC: Het woord ‘deelnemers’ omvat zowel Rotarians als Rotaracters, plus alle anderen die deelnemen aan Rotaryactiviteiten, zoals familieleden, vrienden en alumni. Denken in termen van deelnemers brengt ons in een nieuwe denkrichting. We gaan elke ontmoeting zien als een kans om anderen te tonen wat Rotary kan doen – en wat zij samen met ons kunnen doen.

Q. Wat kunnen clubs doen om zich meer op
     deelnemers te richten?

ISAAC: In één woord: luisteren. Als leiders in onze beroepen en gemeenschappen weten we al hoe belangrijk het is om te luisteren – en hoeveel moeite het kost om te luisteren op een manier die oprecht en authentiek aanvoelt voor de mensen om ons heen.

WIE IS ISAAC B. OWOLABI?

Isaac Owolabi is professor emeritus in business
en marketing en tevens een gewijd predikant.
Hij is lid van de Rc Asheville-Biltmore
(North Carolina) en past-gouvernor
van D 7670.

We moeten diezelfde vaardigheid en vastberadenheid toepassen op onze betrokkenheid bij Rotary. Geef mensen niet gewoon een lijst van dingen die je wilt bereiken met de vraag een vakje aan te kruisen. Vraag de deelnemers in plaats daarvan of ze zich betrokken en gehoord voelen, en of Rotary aan hun verwachtingen voldoet – en luister naar wat ze zeggen.
Een andere belangrijke stap is ervoor te zorgen dat iedereen die met ons in contact komt, weet dat we hun deelname op prijs stellen. We moeten alles in het werk stellenom te zeggen: ‘We zijn dankbaar dat je er bent. Je bent belangrijk voor ons.’

Q. Je bent een groot voorstander van enquêtes.
     Waarom zijn zij een nuttig instrument om
     de betrokkenheid te vergroten?

ISAAC: Enquêtes zijn een relatief eenvoudige manier om sterke en zwakke punten te identificeren. In mijn club houden we elk jaar een enquête om leden te vragen hoe ze betrokken willen zijn en in welke gemeenschapsprojecten ze geïnteresseerd zijn. Ik dring er ook bij de clubs op aan om regelmatig de betrokkenheid en tevredenheid van hun leden te meten, zodat we beter begrijpen wat de mensen uit hun Rotaryervaring halen. Maar stop niet bij jouw club. Overweeg ook een enquête te houden in jouw omgeving, waar mensen feedback kunnen geven over jullie projecten en hun eigen ideeën kunnen delen. Wanneer we meer betrokken zijn bij de gemeenschap, worden we bekend als mensen die kansen voor positieve verandering grijpen. Laten we ervoor zorgen dat we mensen zien, waarderen en horen. Als we dat doen, maken we Rotary alleen maar sterker.

Deel dit via: